maanantai 11. huhtikuuta 2016

Biotalous Bootcamp: kolmas päivä

Tänään taas bootcamppailtiin. Työpajan veti Oki Tåg yrityshautomo Spinnosta. Opittiin bisnesmalleista -hyvistä ja huonoista- sekä monenmoisista erilaisista ansaintalogiikkamalleista. Pölytyspalvelun ansaintalogiikka onkin mietityttänyt meitä ja suunnitelma muuttunut moneen kertaan, joten hyvä että päästiin taas härkkimään tuota ärsyttävästi heiluvaa hammasta. Ajatukset selkiytyivät ja Okin antama aika meidän tiimille oli antoisaa ja tarjosi jälleen uuden näkökulman ja toimintaehdotuksia. Antoisinta onkin kertoa pölytyspalvelun ideasta uusille tyypeille ja saada aina hieman erilainen näkökulma ja sillä lailla laajentaa sitä laatikkoa, jonne oma ajattelumme tuppaa väkisinkin rajoittumaan.

Bisnesmalli sisältää kaikessa yksinkertaisuudessaan vastaukset kysymyksiin: Mitä tarjotaan, kenelle tarjotaan ja miten tarjotaan. On myös hyvä tunnustaa raadollinen tosiasia, että vaikka hommat tuntuvat välillä hyvinkin selkeiltä, tulee niihin silti hyvin todennäköisesti muutoksia matkan varrella eikä omiin lempiajatuksiin kannata kiintyä liikaa. Homma jalostuu jatkuvasti ja hyvä niin.

Meille teroitettiin myös loppukäyttäjän sielunmaiseman ymmärtämisen tärkeyttä. Pölytyspalvelun tapauksessa loppukäyttäjät ovat mehitarhaaja ja kasvinviljelijä. Me ollaan alusta asti pyritty nöyränä tunnustamaan puutteemme, joista yksi olennaisimpia on varmasti kokemattomuus käytännön mehiläistarhauksesta. Ollaankin katsottu, että paras tapa ymmärtää mehiläistarhaajan ajattelua ja tarpeita on alkaa mehiläistarhaajiksi itse. Ei enempää, ei vähempää. Kaupallista omenatarhaa ei tässä kohtaa olla pykäämässä pystyyn, mutta ajateltiin kartuttaa ymmärrystä viljelijää kohtaan muilla keinoin.

Toinen painotettu pointti olikin validointi. Maailma on tuolla ulkona ja siitä on syytä ottaa selvää poistumalla poteroistamme. Seuraava askel onkin validoida meidän ideaa loppukäyttäjien keskuudessa. Keksittiin heti kärkeen kolme mainiota tahoa, joihin aiomme kutsua itsemme lähiaikoina kylään. Näistä tapaamisista kuulette myöhemmin lisää.

Päivän slogan: "Build, measure, learn".



Siitä se hahmottuu Lean canvasin pohjalta.

Asiakassegmentit. Mur.


Juhanilta saatiin hyvänkuulonen dokkarisuositus. Täytyy tsekata!


Mahdollisesti tuossakin päässä jotain ajatuksia pyörii.


Maskotti ja haliterapeutti Tinkillä oli tärkeä tehtävä pöydänalusmakoilijana.

-Päve


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti