keskiviikko 20. huhtikuuta 2016

Biotalous Bootcamp: pitching about it

Ennen Bootcampin alkua googletin, mitä pitchaus on. Kaiken startupskeneslangin keskellä sana oli outo ja mukaili muuta anglismia. Slushkin oli joskus jäisen juoman ja sorbetin sekoitus. Onneksi sen googlettamisesta on jo aikaa.

Tänään harjoiteltiin pitchausta Bootcampin kera Demos Helsingin tiloissa Outi Kuittisen vetämänä. Pitch tarkoittaa suomeksi syöttöä tai pikeä. Pitchauksella on selkeä tavoite ja parhaimmillaan pitchauksen ajatus tarttuu yleisöön. Pitchaus on lyhyesti vaikuttavaa esiintymistä. Outin esimerkit erilaisista pitch-tapauksista selkeyttivät hyvin sanomaa. Mikä on vaikuttavaa, mikä toimii yleisöön. Käytiin läpi myös yleisiä esiintymiseen liittyviä asioita. Harjoiteltiin hengittämistä, erilaisia äänensävyjä, jumpattiin ja tehtiin voimaannuttavia X-liikkeitä. Päivin kanssa muutettiin taas pari juttua pitchaus-rungostamme. Panostettiin erityisesti vaikuttavuuteen ja kuulijan vakuuttamiseen. Esiintyminen sujuu meiltä ja asiasisältöä löytyy, mutta voitaisiin hymyillä enemmän. Hiontaa, hiontaa, ehkä pitchistämme tulee joskus täydellinen.


Kolme minuuttia on pitkä aika, pitchauksessa pisin mahdollinen aika. Olen tottunut esiintyessäni vetämään minimissään puolen tunnin esitelmää milloin töissä ja milloin opiskelun tiimoilta. Nyt alan miettiä, kuinka huonosti olen minuuttini käyttänyt. Tuhlaillen. Kertoen, mistä aion kertoa. Toistaen. Kiteyttäen. Esitykset olisivat hyvin erilaisia kolmeen minuuttiin tiivistettynä, mutta olisiko asiasisältöä enemmän? Onko esityksen pituus verrattavissa yleisöön valuneen tiedon määrään? Ensi kerralla, kun minulta kysytään tavanomaisessa yhteydessä esitykseen tarvitsemaani aikaa, sanon kolme minuuttia.

- Nora

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti